روشهای مختلف دم کردن قهوه

دراین مقاله براساس روش استخراج قهوه ، قهوه ها به 5 نوع عمده تقسیم می شوند:
1- قهوه ترک ( Turkish coffee )
2- قهوه فرانسه ( French coffee )
3- قهوه اسپرسو( Espresso coffee )
4- قهوه فوری ( Instant coffee )
5- انواع کافی میکس ( coffee mix )

1-قهوه ترک ( Turkish coffee )
قهوهٔ ترک نوع خاصی از قهوه نیست بلکه به روش خاصی از دم کردن قهوه گفته می‌شود. در نتیجه برای آماده‌سازی قهوهٔ ترک نیازی به نوعی خاص و ویژه از دانه‌های قهوه نیست. دانه‌های قهوهٔ ترک تا بیشترین حدی که ممکن است آسیاب می شوند و برای آسیاب کردن قهوه، دانه‌های قهوه را در هاون می‌کوبند (روش سنتی و اصیل) یا از آسیاب سنگی استفاده می‌کنند یا توسط آسیابهای صنعتی با درجه بسیار ریز( Extra fine )آسیاب می کنند. اکثر آسیاب‌های خانگی قهوه نمی‌توانند دانه‌های قهوه را به میزان کافی آسیاب کنند.
بهترین قهوهٔ ترک از دانه‌های قهوه‌ای آماده می‌شود که به‌تازگی برشته شده‌اند و درست پیش از جوشاندن، آسیاب شده‌اند. سپس ان را در قهوه جوش مخصوص قهوه ترک به نام (جذوه) دم می کنند.

قهوه فرانسه ( French coffee )
یکی دیگر از روشهای دم کردن قهوه ، قهوه فرانسه است که برای اولین بار در فرانسه استفاده شده است. برای قهوه فرانسه دانه قهوه را زبر آسیاب می کنند و آن را در قهوه جوش‌های فیلتری یا فرنچ پرس(feranch perss) دم می کنند. این روش دم کردن قهوه هم یکی از خوشمزه ترین و مشهورترین روشهای جهان است.

3-قهوه اسپرسو ( Espresso coffee )
یکی دیگر از انواع قهوه ، قهوه اسپرسو است که ایتالیایی ها برای اولین بار از آن استفاده کردند. برای تهیه قهوه اسپرسو باید دانه قهوه را کمی زبر آسیاب کرد و آن را توسط موکاپات (اسپرسوساز های روگازی) و یا اسپرسوسازهای برقی دم کرد. این قهوه هم طعم خاصی دارد و بسیار خوشمزه است.

4-قهوه فوری ( Instant coffee )
یکی دیگر از انواع قهوه ، قهوه فوری است که نیاز به دم کردن ندارد. دلیل آن هم اینست که ماده عطری و موثر آن به محض تماس با آب جوش آزاد خواهد شد.
در نیمه دوم قرن بیستم، انواع قهوه فوری (Instant coffee) نیز در بازار اروپا و آمریکا عرضه شد. این قهوه در واقع شیره تبخیر شده قهوه صاف و عصاره دانه قهوه است که نیازی به قهوه جوش ندارد و با حل کردن کمی از آن در یک فنجان آب جوش، اماده می شود.

5-کافی میکس ( coffee mix )
کافی‌ میکس مخلوطی از قهوه فوری و سایر افزودنی ها مانند شیر ، شکر ، پودر وانیل، پودر خامه، پودر شکلات و…. است. برای تهیه ان می توانید به راحتی کمی اب جوش به آن اضافه کرده و از آن میل کنید.

Bookmark the permalink.

دیدگاهتان را بنویسید